dijous, 20 de gener del 2011

MALGRAT: PAS ENRERE EN PROMOCIÓ TURÍSTICA

Malgrat de Mar apareix aquests dies als mitjans per dues notícies relacionades amb el turisme i la promoció turística. D’una banda, s’ha fet pública la voluntat del govern malgratenc d’abandonar el Consorci de Promoció Turística Costa del Maresme. D’altra banda, l’alcaldessa i regidora de turisme de Malgrat, Conxita Campoy, reconeix que la iniciativa de promocionar el municipi entre els treballadors del Ministeri de Defensa, projecte  ideat i impulsat per Malgrat, no ha obtingut cap resultat ni ha estat precisament un èxit. El fracàs de la iniciativa es justifica des de fonts municipals dient que s’han adonat que hi ha molta competència i que potser no es va plantejar prou bé.

Aquesta informació contrasta amb una altra que apareix al mateix temps als mitjans de comunicació, i és que l’esforç de la comarca i del Consorci de Promoció Turística per a la implantació del segell de qualitat SICTED (Sistema Integral de Qualitat Turística Espanyola en Destinació) ha fet que la destinació turística Costa de Barcelona - Maresme hagi quedat finalista en els primers premis SICTED que s’han convocat a nivell estatal. Costa de Barcelona - Maresme ha estat la única destinació de Catalunya que ha aconseguit un reconeixement en els premis “Destino SICTED 2010”.

Tot això porta a una interessant reflexió sobre la necessitat de coordinar polítiques i esforços per assolir objectius com la promoció turística. En definitiva, aconseguir una planificació estratègica efectiva i operativa, aprofitant els recursos del conjunt del territori a través de la implicació de tots els agents econòmics i socials des d’una perspectiva comarcal sembla ser molt més efectiu. 

L’exemple de Malgrat és evident. Es van invertir com a mínim 7.000 euros –sense comptar els recursos humans, el cost dels viatges de la regidora i la tècnica a Madrid, o el temps que es va dedicar a preparar la tramesa- en promocionar Malgrat de Mar com a destinació entre els empleats del Ministeri de Defensa. Una idea o proposta que Malgrat va liderar pel seu compte i que ha obtingut un nul resultat. 

Per contra, l’objectiu del Consorci de Promoció Turística Costa del Maresme és consolidar la comarca del Maresme com a destinació turística de qualitat i les accions que promou van dirigides a donar a conèixer la variada oferta turística de la nostra comarca a nivell nacional i internacional. El Consorci treballa amb diferents agents, crea nous productes turístics i planifica noves estratègies i projectes. Precisament, el treball per projectes és cada vegada més comú a qualsevol tipus d'organització. Les claus perquè aquests esdevinguin projectes d'èxit radica principalment en un disseny acurat i una planificació realista, que afavoreixi l'assoliment dels objectius proposats.

El cost de participació al Consorci de Promoció Turística Costa del Maresme per l’Ajuntament de Malgrat és inferior a la quantitat invertida en el la promoció del seu paquet turístic a Defensa. La conclusió és obvia. La suma d’esforços és molt més efectiva, econòmica i eficaç. La coordinació és avui més necessària que mai, sobretot en temps de dificultats financeres per les administracions. La visió territorial també és essencial si realment treballem tots per un turisme de qualitat, per posar en valor el nostre paisatge i els nostres recursos. Segurament alguns aspectes de la gestió es poden millorar, però en un moment que el Consorci de Promoció Turística està integrat per 30 municipis de la comarca no sembla que desmarcar-se del treball planificat i coordinat sigui una solució. Penso que el fet de formar part del Consorci de Promoció Turística ofereix a Malgrat importants possibilitats en les polítiques de promoció i gestió turística. Permet establir vincles privilegiats amb la resta d’oferta del territori i és un element important per crear sinèrgies entre les diferents ofertes turístiques i entre els diferents sectors econòmics del municipi i de la comarca. 

(Article publicat a Maresme360)

8 comentaris:

  1. Divagues molt i utilitzes molt els mots: implicar, fer participar els agents, ......etc però no acabes de concretar. Els polítics ho feu molt això de divagar però no dieu cap recepta concreta.

    ResponElimina
  2. Neus,
    Has llegit el Punt Diari d'avui?

    ResponElimina
  3. Vas tard, amb poca objectivitat i només amb l'"obsessió" de càrregar contrt la teva rival, la qual cosa no et permet veure més enllà del que vols veure. Llegeix el "Punt diari" d'avui i podrà llegir que alcaldes de CiU del Baix Maresme es plantegen sortir-ne del Consorci de Promoció Turística, entre d'ells l'alcalde de Teià i el propi Miquel Buch (Premià de Mar) entre d'altres. Que me'n dius d'això?

    ResponElimina
  4. He llegit EL PUNT diari, però segueixo pensant el mateix. L'escrit no és una crítica a la "meva rival". He intentat fer una reflexió a partir d'una experiència recent sobre la necessitat de consensuar i planificar les polítiques turistiques en aquest cas. Segueixo pensant el mateix. En el context actual anar per lliure és complicat, perquè la competència i la oferta és molt gran i els municipis disposen de pocs recursos. El debat es posarà sobre la taula, i en el cas del Baix Maresme és molt lógic, perquè la seva realitat turística és molt diferent a la de l'Alt Maresme. No tenen les places hoteleres que tenim a l'Alt Maresme. A més, han impulsat un organisme que ara també han de financiar i d'altra banda, es vol impulsar una Agència de Promoció Econòmica de la comarca. Veurem que passa, perquè en aquest moment anar creant organismes hauria de fer plantejar la transformació o supressió d'altres. No hi haurasn recursos per tot. De fet, el mateix funcionament del Consorci s'hauria d'analitzar, però això no treu que la planificació estratègica s'hagi de fer de forma conjunta si es vol un model de qualitat. Potser si que divago massa, però la reflexió final de l'escrit és aquesta i crec que ho exposo de forma clara.

    ResponElimina
  5. Ostres Neus! segueixes el model de'n Mas: si però no! Tot i que,.....tot i que,.....
    Mira si arriba ser partidista i sectaria la Conxita Campoy, que és capaç de dir-li: apa siau! a l'alcalde Juhé, per defensar els interesos del poble de Malgrat de Mar. Com diria aquell de l'APM: Mira si és buena persona! Bon cap de setmana Neus.

    ResponElimina
  6. Sincerament, els interessos de Malgrat es defensen d'una altra manera, però suposo que el que vols és criticar la gestió d'en Juhé. Bé, hi ha molt a dir, certament.

    De totes maneres, llegeix bé la notícia del diari. L'alcalde d'Alella defensa la permanència i altres municipis aprofiten que s'ha obert la caixa de Pandora per invocar raons econòmiques, i tots formen part del nou Consorci de la DO. En aquest sentit, suposo que estaràs amb mí en que la promoció estratègica operativa i efectiva és millor fer-la des d'un ens que sumi esforços, no?. El que resulta curiós és que Malgrat parli d'errors i malentesos.

    ResponElimina
  7. Tu ho has dit Neus: cal fer-ha des d'un ens , un de sol, i que aquest funcioni

    ResponElimina
  8. Com va la cafeina, Neus?

    ResponElimina