diumenge, 15 d’abril del 2012

DES DE LA CÀMERA DEL PLE (I PART)

Un retard de mitja hora i la sala plena de gom a gom. Aquest dijous vam tenir una sessió molt intensa de Ple municipal. Una sessió que donarà de parlar força temps. Més de cinc hores van donar per molt. Un ordre del dia carregat amb 18 punts, i precedida d’una Junta General de l’empresa Malgrat Turisme SL avançava que el Ple seria llarg, intens, feixuc a estones, i que guardava sorpreses. La sorollosa presència a l’escala de veïns que esperaven inquiets per entrar a una sala de plens que va quedar petita també deixava entreveure que aquest seria un Ple diferent.  Moltes coses es van poder veure a la sessió plenària i tot ho va captar la meravellosa càmera del ple.  A un costat, un govern que actua sense cap tipus de mirament, sense cap cortesia per l’oposició i que oblida que es troba en minoria. A l’altra banda, una oposició que no defalleix.  A la sala el poble vigilant i atent al decurs d'un Ple que va estrenar piulades sobre les incidències al twitter amb l’etiqueta #plemalgrat360, un signe de modernitat que serveix de contrapunt a un govern de formes ràncies que massa sovint sembla el camarot dels germans Marx, amb regidors que entren a escena per una porta i surten per la finestra (ja sabeu que els Marx són famosos per la seva capacitat d'improvisació), i amb consells municipals sense convocar senzillament perquè fa molta mandra. 

Ni el micròfon va poder aguantar el ritme. Tot apunta que va ser cosa de  la pesada retòrica del regidor Puignou que parla, parla, parla i no acaba mai, perquè el micròfon va dir prou i es va adormir. Sobtada fallada tècnica que no va impedir que el regidor Serret poses dels nervis al sempre callat regidor de joventut.

Al que anàvem. Moment estel·lar la votació del segon punt “Modificació pressupostària 3/2012 Crédit extraordinari”. Consistia bàsicament en una simulació per fer-nos creure que necessitem amb caràcter d’urgència una nova oficina de turisme. Això comporta fer una despesa de 45.000 euros per arranjar un local de lloguer del que no sabem ni el preu. L’actual mòdul va costar també uns 45.000 euros, es va estrenar tot just l’estiu del 2006 i té un certificat de qualitat turística SICTED. Simulació absoluta i presa de pèl en la línia del contracte de l’Oficina d’Habitatge: pressupost amb data febrer 2012 que inclou plànol i amidaments d’un local concret, informe de la Presidència de Malgrat Turisme, SL de març de 2012 que insisteix en la necessitat de llogar un local concret a l’Avinguda Bon Pastor, 27 i anunci al web de l’ajuntament de 28 de març -per despistar- demanant als ciutadans que disposin de locals buits que facin ofertes abans del 12 d’abril (curiosament la data del Ple que ja pretenia aprovar el crèdit per fer les obres al local del Bon Pastor, 27). A l’oficina de turisme li podem dedicar un monogràfic més endavant, perquè té tela.

El sentit comú va unir els diferents grups de l’ oposició. Tots vam coincidir en assenyalar que ni el moment econòmic actual és el millor per fer despeses improvisades sense una planificació adequada, i sense estudiar altres possibles ubicacions o solucions. El procés seguit ha estat surrealista. Poca transparència, simulació i nul·la informació. Encara no sabem ni el preu del lloguer, però ja estan disposats a gastar-se 45.000 euros en reformes al local.

La votació va ser 8 (PSC-PP) a 9 (CIU-ERC-ICV-EUa), i al tombar-se per primera vegada una proposta del govern la sala es va omplir d’un ambient molt especial. Ambient de festa?. No sé, però el govern feia cara de funeral. El final de la votació va coincidir en un esclat de rialles absurdes de la Sra. Campoy. “Tot això que ens estalviem”, va dir nerviosa. “Senyal que no serà tant necessari ni urgent el projecte", vam pensar la resta de la sala. I és que des de la Sala es veu tot, tot. Fins i tot allò que alguns no volen que es vegi i que sembla invisible.

I arriba el 3er punt. Imposició i ordenació de contribucions especials per raó de l’obra “Remodelació urbana dels carrers Llibertat, Sant Elm, tram final de Carme i plaça Joaquim Ruyra”. El debat es va fer més intens. Es va pujar el to. CIU demana que s’alteri l’ordre del dia i es pugui votar abans el punt 14è que consisteix en la Moció presentada per CIU i ERC per demanar una consulta popular entre els veïns afectats per les obres. A la fi, la idea de consultar els veïns va ser de la pròpia alcaldessa que ho va deixar anar el 15 de març en mig d'una reunió amb els veïns afectats. És clar, ella proposa una consulta sui generis a la seva manera. Es tracta senzillament de que per carta li diguis que no vols l'obra, i nosaltres demanem una consulta amb tots els requisits d'informació i transparència. La presidenta es va negar a alterar l'ordre del dia. El Sr. Puignou ens va engaltar un discurs interminable amb la intenció de justificar les contribucions i la seva actitud enrocada. Va fer una crida desesperada a la responsabilitat dels altres, com si el govern no tingués cap responsabilitat. És el de sempre, els irresponsables som els altres. L’ oposició va defensar que s’ha d’escoltar als veïns i replantejar les contribucions, que no s’entenen unes contribucions del 75% als veïns, que no sembla el moment més adequat per carregar tributs especials a la gent. Com a portaveu explico que he mantingut dues trobades amb els veïns afectats que ens ho han demanat i que hem estat molt prudents. Hem defensat les contribucions especials i l’obra de millora d’aquests carrers sense demagògies fàcils, però no entenem que l’oferta que es va fer arribar al govern per trobar una solució consensuada vagi obtenir un cop més la negativa del govern PSC-PP. La reunió amb el govern va resultar decebedora i en la línia dels temps de les majories absolutes. NO, NO i NO. 

La votació va acabar amb un 8 (PSC-PP) a 9 (CIU-ERC-ICAV-EUa). Res. Ni el millor dels guions podia haver encadenat les seqüències tant bé. L’ alcaldessa va fer com si res, però al següent punt se li va escapar un cop de geni. Pausa sobtada i fugida del govern de la sala de plens amb l'esperança que molta gent decideixi marxar a casa. Pobres, encara es pregunten que va passar. Es van prendre una til·la i van tornar a la sala, però a la sala alguna cosa havia canviat definitivament. La resta us ho explico demà en un altre post.

7 comentaris:

  1. Les entitats del poble ja anem coneixent mica en mica el regidor Serret, que a les reunions amb les entitats sempre calla i no diu res i després surt per pateneres en els plens municipals sense haver parlat previament amb les altres entitats i defensant únicament els seus propis interesos.

    ResponElimina
  2. En qualsevol cas, parla per tu i digues a quina entitat representes. A mi no em sembla que fer una pregunta sigui sortir per pateneres i ens podries detallar a quins interessos propis et refereixes. Cada entitat representa els seus interessos i el que es va explicar certament va ser molt confós.

    ResponElimina
  3. El que ha fet el primer comentari té molt a callar. Au va, que tots sabem qui ets i de qui vas de bracet, home!

    ResponElimina
  4. una cosa: què coi ha passat amb lo de l'oficina de turisme? no interessa tenir-ne una de veritat i no en aquella llauna al final de la riera? ens ho podeu explicar? m'he perdut

    ResponElimina
  5. Has d'actualitzar la informació . La llauna al final de la riera es va canviar l'ant 2006.

    ResponElimina
  6. ...ja, i ara el que tenim des de fa 5 anys és un tupperware, no?

    ResponElimina
  7. No, No. El que tenim és el model de modul homologat pel propi Ajuntament via concurs abans del 2003. En el seu moment es va convocar un concurs per adjudicar la construcció de tots els moduls que es posesin als espais públics de Malgrat. Ho van decidir i aprovar els mateixos que avui diuen que el modul no els agrada o que no té condicions (el PSC governava amb 10 regidors). Qualsevol opinió en contra d'aquest modul era automàticament abatuda pels técnics de la casa i la Sra. Campoy amb tota mena d'arguments. El modul havia de ser l'homologat sí o sí. Al final, les condicions van millorar molt comparant-les amb el modul anterior de xapa rovellada que no permetia l'atenció als visitants a l'interior, és a dir, que les denúncies es feien a peu de carrer. Molt pitjor que ara.

    D'altra banda, segons la regidoria de turisme el modul ens han dit que compte amb tots els certificats de qualitat de turisme. Mira l'hemeroteca de tant en tant de la propia web del consistori.

    També recordo que quan l'any 2006 es va proposar per la regidoria de turisme ubicar l'oficina de turisme en un indret més céntric de l'Avinguda Bon Pastor aprofitant que aquesta s'estava urbanitzant i que es podia escollir i adequar la ubicació, la mateixa Sra. responsable actualment de turisme s'hi va oposar rotundament. La seva proposta era col·locar el modul com si fos un barracó a un racó de l'aparcament de l'estació. Pots entendre, doncs, que davant la impossibilitat de posar-se d'acord finalment s'hagués optat per deixar-lo al seu emplaçament inicial. Evidentment, tot es pot millorar, però amb arguments i un procés correcte, és clar. El que em resulta curiós és que em preguntis per la oficina i tinguis tú més informació que nosaltres que som regidors. Això sí que és tota una paradoxa i diu molt de com es fan les coses a Malgrat. Sobre la marxa i improvisant. Si de veritat fa falta una nova oficina de turisme el més normal és que al novembre quan es va presentar el pressupost s'hagués contemplat i planificat. No seria tant urgent quan ni se'n va parlar.

    ResponElimina